--> ProRalph oefeningen;

proralph, pro ralph, roelof boekema, speedfootladder, speedladder, www.speedladder.nl, www.proralph.nl, www.speedfootladder.be, speed foot ladder

- Adviesbureau voor sportspecifieke blessure begeleiding
&
- Artikelen voor training en revalidatie
Nederlands
Deutsch

Werken met de Speedfootladder

De volgende punten zijn belangrijk om effect te krijgen met de Speedfootladder:

  • concentratie;
  • feedback;
  • coördinatie;
  • balans;
  • frequentie;
  • richting verandering;
  • intensiteit;
  • plezier;
  • comfort.

De organisatie voor oefeningen met de Speedfootladder bestaat uit drie delen;
- Ontdekken
- Temporisatie
- Maximaal (hoge frequentie)

Ontdekken
Iedere oefening wordt driemaal uitgevoerd; eerst ontdekken, daarna het tempo opvoeren en de derde keer de oefening maximaal uit laten voeren. Het mag duidelijk zijn, dat tijdens de revalidatie van sporters ook prima in deze organisatievorm getraind kan worden, maar dat de oefening en de intensiteit aan het niveau van de revalidant moet worden aangepast!

Tijdens het 'ontdekken' wordt de oefening op een laag tempo uitgevoerd. In dit stadium wordt vooral van de sporter verwacht dat hij de oefening technisch goed uitvoert en went aan de oefening en de ladder.
Om het niet te intensief te maken raad ik U aan om de sporter na de oefening terug te laten wandelen. U heeft dan ook de mogelijkheid om de sporter / revalidant feedback te geven.

Temporisatie
In het tweede deel wordt het tempo opgevoerd. Let op: het tempo is hier nog niet maximaal, het ligt alleen wat hoger dan tijdens het ontdekken. De technische uitvoering van de oefening blijft het meest belangrijk. Ook nu wandelt de sporter terug.

Maximaal
Tijdens de derde keer wordt er maximaal gewerkt met de juiste techniek. Met andere woorden de frequentie en het tempo zijn hoog. Dit vergt veel training en grote ondersteuning van de armen. Bij het opvoeren van de snelheid speelt bij veel sporters overschatting van eigen kunnen een grote rol. De sporter moet aangesproken worden op het juist en gecontroleerd uitvoeren van de oefeningen. Het ziet er vaak eenvoudig uit en het is een uitdaging om ook op hoge snelheid alles goed te doen. Bij het standaard trainen op de Speedfoot ladder kan met een juiste aanpak en begeleiding een zeer snelle vooruitgang worden geboekt.

Aandachtspunten
Bij een juiste aanpak zijn de volgende punten van groot belang;

  • Laat de oefening minimaal 3x uitvoeren; ontdekkend, temporiserend en tenslotte maximaal.
  • De volgende persoon mag pas starten als de voorganger in het derde vakje is. Aanrakingen vinden niet plaats en iedere sporter is goed te observeren.
  • De oefeningen moeten zo veel mogelijk op de voorvoeten worden uitgevoerd: Hiermee creëer je snel voetenwerk en reactief vermogen.
  • Train / revalideer op het niveau van de sporter, zorg voor een goede opbouw in moeilijkheidsgraad van de oefeningen.
  • Techniek en coördinatie zijn het meest belangrijk, bij vaak herhalen gaat de snelheid automatisch omhoog.
  • Actieve rust is erg belangrijk tijdens het oefenen, laat de sporter terugwandelen.
  • Door de dwingende situatie krijgt de sporter veel feedback, tijdens het wandelen is er genoeg tijd voor het geven van aanwijzingen.
  • Gebruik de ladder tijdens iedere training, er is dan een zeer snelle vooruitgang te boeken.
  • De (conditie) training / revalidatie kan doelgerichter en sportspecifieker worden ingevuld, de trainingen worden met nog meer plezier uitgevoerd.
  • De oefeningen zijn gemakkelijk te toetsen, de sporter kan nog doelgerichter aan zijn sterke en zwakke punten werken.
naar boven
Voorbeelden oefeningen

Hieronder zijn enkele basisoefeningen die uit te voeren zijn met alle soorten Speedfootladders.

Oefening 1: Speedfoot
 
plaatje oefening speedfoot
De meeste basale oefening is speedfoot. De sporter moet simpelweg door de ladder lopen, met steeds een voet in een volgend vakje. De sporter mag tijdens de uitvoering niet met de hak de grond raken. Een hoge frequentie van de voeten vereist het zeer actief meebewegen van de armen.
 
Oefening 2: Huppelen
 
plaatje oefening huppelen
Hierbij gaat het minder om de hoogte maar vooral om de frequentie van de voeten. Plaats steeds een voet in het volgende vakje.
 
Oefening 3: Cross over
 
plaatje oefening cross-over
Bij deze oefening is het zwaaien en vervolgens plaatsen van het been belangrijk. Begin met de rechtervoet en plaats deze in het eerste vak. Loop vervolgens op tempo de ladder door met telkens een kruising van de benen. Dus bij de eerste stap kruist rechts voor links en vervolgens zwaait/kruist links voor rechts.
   

naar boven

speedfootladder, speed foot ladder, speedfoot ladder, speedfootladder basic, speedfoot round, speed foot ladder adjustable, decline board, sport, specifieke, blessure begeleiding, belastbaar profielen, enkel, knie, hulpmiddel, fysiotherapeut, fysiotherapeuten, revalidatietrainer, sportfysiotherapeut, oefeningen, professionals, loopscholing, blessurepreventie, sportspecifieke training, training, sportspecifiek, training, educatie, coordinatie, frequentie, stabiliteit, voetenwerk, proralph, pro ralph, speed foot ladder, speed foot ladder, speed foot ladder, www.speedladder.nl, speed foot ladder, speed foot ladder